یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

کاربران ايراني از چه وب‌سايت‌هايي بيشتر استفاده مي‌کنند

وب سايت

دوشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۷:۲۳:۰۰


بررسي هاي به عمل آمده توسط يک سرويس آنلاين تحليلي در وب فارسي، نشان مي دهد که از ميان 500 وبسايت پربازديد، کاربران ايراني بيشتر به وب‌سايت‌هايي که در حوزه خدمات اينترنتي فعاليت مي‌کنند علاقه نشان مي دهند و رفتار کاربران ايراني نسبت به دانلود اطلاعات بسيار متفاوت تر از کاربران ساير کشورها است.

به گزارش خبرنگار مهر، شايد همواره در ذهن ما سوال بوده که چه استفاده‌اي از اينترنت مي‌کنيم و يا اينکه استفاده از اينترنت چه امکاناتي را براي ما فراهم مي‌کند که بايد از آن استفاده کنيم؛ جواب اين سوال‌ها شايد مقداري پيچيده و وقت‌گير باشد اما با برخي ابزارهاي جستجو مي‌توان دريافت که کاربران ايراني در استفاده از اين شبکه جهاني چه هدفي دارند و به کدام حوزه فعاليت در وب علاقمند هستند.

در اين راستا سرويس آنلاين تحليلگر که توسط متخصصان داخلي ايجاد شده نسبت به تجزيه و تحليل فضاي وب فارسي اقدام کرده که در اين بررسي، وب‌سايت‌‎هاي برتر و شناخته شده وب را با يکديگر مقايسه و مورد بررسي و ارزيابي قرار داده و نحوه تعامل کاربران با سايت‌ها و همچنين علاقه‌مندي‌هاي کاربران داخلي را شناسايي کرده است.

کاربران ايراني از چه وب‌سايت‌هايي بيشتر استفاده مي‌کنند

اين بررسي که از ميان فعاليت پانصد وب‌سايت پربازديد توسط کاربران ايراني نتيجه گيري شده مربوط به وب سايتهايي در حوزه هاي فرهنگي و مذهبي، علمي و دانشگاهي، سرگرمي، رسانه کاربر محور، خدمات اينترنتي، خبري و تجاري است که براساس آن، تحليل صورت گرفته نشان مي دهد که وب‌سايت‌هايي که در حوزه خدمات اينترنتي فعاليت مي‌کنند 35 درصداز پانصد وب‌سايت پربازديد توسط کابران ايراني را تشکيل مي‌دهند؛ اين خدمات پربازديد نيز شامل موتورهاي جستجو، دولت الکترونيک و فروشگاه‌ها مي‌شود و تعداد زيادي از اين وبسايتهاي پربازديد به نوعي مرتبط با بحث دانلود هستند.

در همين حال وب‌سايت‌هاي خبري نيز با 18 درصد از کل آمار، دومين رتبه از نظر تعداد وبسايتهاي پربازديد براي کاربران ايراني را تشکيل مي دهد که اين دسته از وب‌سايت‌ها شامل خبرگزاري‌ها و وب‌سايت‌هاي تخصصي و غيرتخصصي است.

براساس نتايج تحليل صورت گرفته، وبسايتهاي حوزه فرهنگي و مذهبي يک درصد از کل وبسايتهاي پربازديد کاربران ايراني را تشکيل مي دهد به نحوي که تعداد وب‌سايت‌هاي فرهنگي و مذهبي در ميان پانصد وب‌سايت پربازديد تنها 6 وب‌سايت است که نشاندهنده فعال نبودن و ضعف در اين حوزه هستيم.

علاقه کاربران ايراني به دانلود و ذخيره اطلاعات

به گزارش مهر، سينوسي بودن سرعت اينترنت در ايران همواره باعث ناراحتي کاربران اين حوزه بوده است. در يک مقايسه ساده با ساير کشورها مي‌توان به اين نتيجه رسيد که ثبات سرعت اينترنت در بسياري از کشورها باعث آن شده که افراد، نيازي به دانلود نداشته باشند و همواره تمامي احتياجات خود را به صورت آنلاين تامين کنند.

به طور مثال با يک سرعت مناسب و پايدار اينترنت کاربر مي‌تواند بدون وقفه در يوتيوب سريال و يا فيلم مورد علاقه خود را نگاه کند و همين امر باعث مي‌شود، کاربراني که به اينترنت خوب دسترسي دارند هيچگاه به سوي آن نروند تا اطلاعات مورد نياز خود را در دسکتاپ يا حافظه‌هاي جانبي ذخيره کنند؛ زيرا فضاي نامتناهي و عظيمي در اينترنت براي آنان با داده‌هاي بسيار وجود دارد. اما در ايران اينگونه نيست و کاربران به ذخيره‌سازي اطلاعات خود در حافظه‌هاي جانبي علاقه دارند و در نتيجه در حوزه فعاليت خدمات اينترنتي در ايران، وب‌سايت‌هاي مختص به دانلود اطلاعات بازخورد بسيار بالايي دارند.

براساس نتايج اين بررسي که از وب‌سايت‌هاي فعال در حوزه خدمات وب ارزيابي شده، اين وب‌سايت‌ها بيشتر در خصوص فراهم‌سازي امکان دانلود نرم‌افزارها و اطلاعات گوناگون فعاليت دارند که کاربران به آنها نياز روزانه دارند.

البته تنها نياز روزانه مهم نيست، بعضي از اين وب‌سايت‌ها ابزاري را در اختيار کاربر قرار مي‌دهند که کاربران براي استفاده از آنها از طرق معتبر و قانوني بايد مقدار زيادي هزينه پرداخت کنند، اما بدليل ضعف قانون حق نشر (کپي‌رايت) در کشور، اين وب‌سايت‌ها ابزارهاي مذکور را به راحتي و به صورت رايگان در اختيار کاربران قرار مي‌دهند.

تفاوت رفتار کاربران براي آپلود و دانلود اطلاعات

از آنجايي که کاربران شبکه جهاني اينترنت در خارج از کشور به‌دليل نداشتن اينگونه مشکلات به ويژه پايدار نبودن اينترنت، هيچگاه به سمت دانلود و نگهداري نرم‌افزار‌ها و اطلاعات مورد نياز خود در دسکتاپ يا حافظه‌هاي جانبي نمي‌روند و اطلاعات مورد نيازشان را در ارائه‌دهندگان خدمات ميزباني داده (file hosting service) به مانند Drop Box و يا iCloud ذخيره‌سازي مي‌کنند در هر زمان و مکاني به اطلاعات مورد نياز خود دسترسي دارند اما در ايران به دليل وجود اين محدوديتها تفاوت تعداد کاربران وب‌سايت‌هاي مرتبط با امر آپلود و دانلود اطلاعات در پانصد وب‌سايت برتر در ايران کاملا مشهود است.

براساس اين بررسي ها از ميان 500 وبسايت برتر ايراني 44 وبسايت در زمينه دانلود فعاليت مي‌کنند که بعضي از اين وب‌سايت‌ها بيشتر درآمد خود را از طريق تبليغات يا فروش بعضي از محصولات سطح پايين به دست مي‌آورند.

در نتيجه نبود قانون درست و هدفمند در رابطه با بحث حق نشر و وجود بعضي از تحريم‌ها در تهيه ابزار و نرم‌افزار‌هاي مورد نياز و نيز پايدار نبودن اوضاع اينترنت کشور، کاربر به سويي سوق مي‌ يابد که براي رفع نياز و دسترسي به اطلاعات و ابزار مورد نياز خود به ذخيره‌سازي تمامي اطلاعات برروي حافظه‌هاي جانبي روي مي آورد که در اين راستا تحليلگران معتقدند که اين حوزه از وب فارسي نيازمند سياستگذاري و مديريت صحيح است.

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو